Steeds meer bezitters van de Samsung Galaxy S6 en Samsung Galaxy S6 Edge melden op verschillende websites problemen die ze ervaren met de Galaxy S6. Luchtbellen onder het scherm, roze gloed over het display, een brandende LED-flitser; het is een selectie van de problemen die we de afgelopen weken meerdere malen voorbij hebben zien komen. DroidApp heeft uitgebreid onderzoek gedaan naar wat nou precies de problemen zijn met de Galaxy S6.
Samsung Galaxy S6 problemen
Eerder schreven we al over de krasgevoeligheid van het display van de Samsung Galaxy S6 Edge. Daarbij kwamen in de afgelopen weken er ook al meerdere berichten binnen over problemen met het RAM-geheugen bij de Samsung Galaxy S6. Dit zorgde ervoor dat het toestel taken en processen liet crashen of zeer traag uitvoerde.
Gelukkig heeft Samsung de problemen rondom het RAM-geheugen nu in behandeling genomen. Volgens de laatste berichten is Samsung bezig met een update die de problemen met het RAM-geheugen verhelpen.
Ook het continue blijven branden van de LED-flitser was een toch wel veelvoorkomend probleem. Hoewel het vooral in donkere omgevingen te zien is, blijft de LED-flitser ook overdag bij een groep gebruikers branden. Dit heeft als gevolg dat de batterij hierdoor minder lang meegaat.
Het is een selectie van de problemen die we op de redactie van DroidApp ontvingen. Dit was reden voor DroidApp om een uitgebreid onderzoek te doen naar de problemen bij de Samsung Galaxy S6.
Samsung zet alle zeilen bij om aan de vraag aan te kunnen voor de Galaxy S6 en Galaxy S6 Edge. Als we alle voorkomende problemen naast elkaar zetten, lijkt het wel alsof Samsung de kwaliteitscontrole minder streng neemt. Daarbij maakt Samsung gebruik van verschillende fabrieken, in verschillende landen. Hierdoor lijkt er volgens de berichten op verschillende fora met regelmaat een verschil waarneembaar in kwaliteit van afwerking en stabiliteit.
Luchtbellen onder het scherm
Op internet zijn er nu verschillende berichten verschenen over problemen met het beeldscherm van de Samsung Galaxy S6 Edge. Onder het display van het toestel zouden luchtbellen te zien zijn, bij meerdere gebruikers. Deze zijn vooral waarneembaar als het toestel in het licht wordt gehouden. Het probleem van bellen onder scherm zijn zowel voorgekomen bij ‘branded’ als ‘unbranded’ exemplaren van de Galaxy S6 Edge.
Home-button
Een groep gebruikers heeft zich ook gemeld met een probleem rond de home-button van de Samsung Galaxy S6. Diverse exemplaren van het toestel zouden last hebben van een haperende, losse home-button. Een beetje speling is niet erg, maar bij diverse gebruikers reageert de knop slecht. Daarbij melden gebruikers ook dat als ze niet precies in het midden van de home-button drukken, dat er dan geen reactie plaatsvindt.
Toevallig ondervonden wij met één van de vier exemplaren, die wij in de Galaxy S6 review hebben gehad, ook een home-button met vrij veel speling. DroidApp heeft over de losse home-button ook meerdere klachten ontvangen. Echter melden een aantal gebruikers dat het probleem met de losse home-button niet direct optrad, maar dat dit probleem pas na circa twee weken begon. Ook wanneer het toestel werd teruggebracht in de winkel, kreeg het volgende exemplaar last van het probleem bij een aantal gebruikers.
In onderstaande video is een voorbeeld te zien van de los zittende home-button.
Roze gloed
Een ander probleem, waar wij ook met vier exemplaren al van de Galaxy S6 tegenaan liepen, is de roze gloed over het beeldscherm van de Samsung Galaxy S6. Navraag door DroidApp bij diverse gebruikers van de Galaxy S6, maken duidelijk dat we hierin niet de enige waren met dit probleem. Sommigen maken ook melding van een groene waas over het display. Naast een roze gloed melden meerdere gebruikers dat het scherm niet egaal wit is, maar dat het aan de randen donkere, grijze kleuren vertoont.
De Super-AMOLED schermen die gebruikt worden zijn hier doorgaans wat gevoeliger voor dan schermen met een andere technologie. Echter mag je voor een toestel met dit prijskaartje beter verwachten. Een aantal gebruikers weten te melden dat de blauwe, groene of roze gloed alleen te zien is als er schuin op het toestel wordt gekeken, iets wat niet veel mensen dan als hinderlijk zouden ervaren. Helaas treedt dit probleem ook op als het toestel ‘normaal’ voorgehouden wordt, iets wat wij ook hebben ervaren met de verschillende exemplaren.
Paarse pixel bij gebruik front-camera
We hebben meerdere berichten gekregen over paarse pixels wanneer er een foto gemaakt wordt met de front-camera. Een groep gebruikers maakt melding van dat bij het maken van hun ‘selfie’ er paarse pixels op willekeurige plaatsen optreden. Het probleem van de front-camera is zowel in de Verenigde Staten als in Nederland opgemerkt bij gebruikers.
Krassen op display door cover
Zoals in de inleiding van dit artikel, zijn er meerdere gebruikers die melding maken van krassen op het beeldscherm bij het gebruik van een originele cover. Het gaat om de Samsung Clear View cover die bij Galaxy S6 Edge gebruikers lichte krassen op het beeldscherm heeft veroorzaakt.
Reactie van Samsung
DroidApp heeft de bovengenoemde problemen neergelegd bij Samsung. We hebben Samsung gevraagd of de problemen bij hen bekend zijn. En natuurlijk zijn we ook benieuwd hoe (en of) Samsung dit op gaat lossen. We hebben anderhalve week geleden telefonisch contact gehad met Samsung Nederland. We hebben de problemen vervolgens toegelicht in een uitgebreide e-mail.
Bij het eerste telefoongesprek wist Samsung Nederland te melden dat geen van de problemen bij hen bekend zijn. Iets wat toch opvallend is, aangezien we van enkele gebruikers te horen kregen dat zij de klacht bij Samsung weggelegd hebben. Samsung zou verdere navraag doen rondom de problemen die door DroidApp zijn aangekaart.
We hebben vorige week de deadline voor het publiceren van dit artikel iets verder opgerekt, omdat we nog geen reactie van Samsung hadden ontvangen. De uiteindelijke deadline was maandagmiddag 18 mei om 17:00 uur. We hebben voor publicatie nog telefonisch contact gezocht met Samsung, maar dit mocht niet baten. Wij hebben het vermoeden dat Samsung liever de problemen niet aan het licht wil brengen en ook niet wil reageren omtrent de problemen die optreden bij een toch wel grote groep Galaxy S6-gebruikers.
Wanneer Samsung tegenover DroidApp toch nog een verklaring heeft gegeven, zal dit verwerkt worden in dit artikel.
Ervaar jij ook problemen met de Samsung Galaxy S6 of Samsung Galaxy S6 Edge? Laat het ons weten door een reactie achter te laten onder dit bericht.
Niet tevreden?
Als je niet tevreden bent met je aankoop, in dit geval een Samsung Galaxy S6 of Samsung Galaxy S6 Edge heb je als consument een aantal rechten in Nederland. Allereerst heb je de bedenktijd. Wanneer je het toestel online hebt aangeschaft heb je een bedenktijd van 14 dagen, zo schrijft Consuwijzer. Wanneer het toestel je niet bevalt, mag je deze terugsturen en verwachten dat je je geld terugkrijgt, omgeruild wordt of dat je een ander toestel mag uitzoeken. Het is aan te raden dit eerst met de desbetreffende winkel te bespreken voordat je je S6 of S6 Edge terugstuurt.
Daarbij schrijft de Nederlandse wet dat je recht hebt op een deugdelijk product. Het kan wel per winkel verschillen hoe de winkel omgaat met de problemen met je smartphone. Ook verschilt het wat de mogelijkheden zijn, als je het toestel in combinatie met een abonnement hebt afgesloten. Wanneer je niet tevreden bent, raden we je altijd aan zo spoedig mogelijk contact op te nemen met de winkel waar je het toestel gekocht hebt. Je hebt in ieder geval wel (minimaal) twee jaar garantie op je toestel.
Update 19 mei 8:40: Samsung Nederland laat in een reactie weten de klachten te onderzoeken. Daarmee lijkt de smartphone-fabrikant in ieder geval serieus naar de problemen met haar vlaggenschip toestellen te kijken.