WhatsApp is al enige tijd op zoek naar een manier om winst te gaan maken. Volgens Reuters is WhatsApp begonnen met het testen van een nieuw systeem waarbij bedrijven toegang krijgen tot verschillende extra mogelijkheden in de chat-app.
WhatsApp verdienmodel
WhatsApp is al enige tijd op zoek naar een manier om winst te gaan maken. Een klein aantal bedrijven die samenwerken met Y Combinator zouden WhatsApp voor bedrijven testen. Y Combinator is een bedrijf dat een groot aantal start-ups financiert en adviseert.
Vorig jaar maakte WhatsApp bekend dat het bedrijven toegang wilde gaan geven tot hun dienst. Nu lijkt WhatsApp samen met een aantal bedrijven aangesloten bij Y Combinator, te testen op welke manier, ze WhatsApp kunnen aanbieden aan bedrijven. Dit zal uiteraard tegen betaling dan gebeuren.
Voorbeeld
In het artikel van Reuters wordt Cowlar Inc. als voorbeeld gegeven. Cowlar Inc. is één van de bedrijven waarmee WhatsApp tests uitvoert. Cowlar Inc. is een bedrijf dat slimme halsbanden voor melkkoeien maakt. Door middel van deze slimme halsbanden wordt data verzameld over het gedrag van koeien. Hier komt WhatsApp om de hoek kijken. Het is namelijk de bedoeling dat wanneer een koe abnormaal gedrag vertoond, de boer een melding via WhatsApp krijgt. Op deze manier kan het de boer veel geld besparen en verdient WhatsApp aan de boer.
Consument en toekomst
Wij zijn benieuwd op welke manieren WhatsApp ingezet gaat worden en welke bedrijven er gebruik van zullen gaan maken. De verwachting is dat consumenten niet veel hiervan zullen merken. Over een bredere uitrol van de functie is nog niets bekend op dit moment.
Bron Reuters