Een woordvoerder van WhatsApp heeft duidelijk gemaakt dat er vanaf volgend jaar advertenties te zien zullen zijn in WhatsApp. De stap is niet geheel onverwacht, Facebook wil al langer advertenties gaan tonen in de wereldwijd meest gebruikte chatapp.
Je status als reclame
WhatsApp wil de status-functie gaan gebruiken voor het tonen van relevante advertenties. Hoe dat er precies uit zal gaan zien is nog niet helemaal duidelijk. Ook het wanneer blijft nog afwachten omdat in het bewuste interview met Brian Acton geen specifieke datum genoemd wordt. In Forbes gaf de medeoprichter van WhatsApp een uitgebreid interview over zijn reden van vertrek bij Facebook. Eerder werd ook al duidelijk dat WhatsApp vanaf 2019 zou starten met het tonen van advertenties.
Pogingen van Acton om andere manieren te introduceren waarmee geld verdiend kon worden binnen WhatsApp liepen op niets uit, zo laat hij in het interview weten. Eerder verliet Acton al Yahoo om de zogenaamde “Nascar benadering” waarbij websites vol gegooid worden met storende en opvallende banners. Dat Facebook besloot ook WhatsApp van advertenties te voorzien om geld te verdienen deed Acton doen besluiten zijn spullen te pakken.
Acton steunde vervolgens het op privacy gerichte Signal met een donatie van 50 miljoen dollar. Koum met wie Acton samen WhatsApp oprichtte in 2009 vertrok in mei dit jaar.
Bron Forbes