Waar WhatsApp lange tijd vasthield aan het weglaten van advertenties, lijkt het tij nu echt te zijn gekeerd. Vanaf volgend jaar zal WhatsApp beginnen met het tonen van reclame en banners in de chat-app.
Reclame in WhatsApp
Het is niet ondenkbaar dat we binnenkort reclames tegen gaan komen in WhatsApp. Facebook wil al langere tijd geld verdienen met de app, maar nog altijd zijn er geen concrete stappen gezet. Dat gaat volgend jaar veranderen. Het bedrijf werkt aan een manier om geld te verdienen. Hierbij zouden grote bedrijven die WhatsApp als business-tool gebruiken, moeten betalen voor het gebruik van WhatsApp als klantenservice-middel.
Volgens bronnen zou WhatsApp kosten in rekening brengen tussen de 5 en 9 dollarcent per bericht. De kosten zouden gaan gelden voor als er niet binnen 24 uur na het verzenden van het bericht door het bedrijf gereageerd wordt. Bij kleinere bedrijven zou hierop een uitzondering gemaakt worden. Deze stap zou de service moeten verhogen. WhatsApp Business is een onlangs geïntroduceerde tool waarmee bedrijven persoonlijke service kunnen leveren aan klanten.
Bedrijven krijgen ook de mogelijkheid om in Facebook een advertentie te kopen, waarin gebruikers direct contact op kunnen nemen via WhatsApp met het bedrijf.
Stories
Facebook wil ook op een andere manier geld verdienen aan WhatsApp. Hiervoor maakt het bedrijf gebruik van reclames. Op dit moment worden er geen advertenties getoond in WhatsApp, maar dit gaat in 2019 veranderen, zo laat het bedrijf weten. Waarschijnlijk komen ze net als in Instagram Stories als eerst in Stories voorbij, waarbij berichten van vrienden afgewisseld worden met gesponsorde Stories van bedrijven.
De nieuwe stappen zijn de eerste manier van verdienen na lange tijd. Enige jaren terug diende er nog ieder jaar 0,89 eurocent betaalt te worden om te kunnen WhatsApp’en. Gelukkig werd bij veel gebruikers dit stilzwijgend en kosteloos verlengd.
Het was voor WhatsApp altijd een standpunt om geen advertenties te tonen. Echter zijn de oprichters enige tijd geleden al opgestapt uit onvrede over het beleid van Facebook.
Via WSJ