ABN Amro, eigenaar van betaaldienst Tikkie, kan tevreden zijn over de behaalde resultaten. Meer dan vijf miljoen Nederlanders maken gebruik van Tikkie. De bank heeft nu interessante cijfers gedeeld over het gebruik van de dienst.
Tikkie: 5 miljoen gebruikers
Tikkie is al goed ingeburgerd in Nederland. Hoe vaak hoor je wel niet de zin ‘Stuur maar een Tikkie’ of ‘Stuur je me een Tikkie?’. In juni 2018 meldde ABN Amro dat er 3 miljoen gebruikers waren van de betaaldienst. Inmiddels geeft ABN Amro aan dat de dienst door meer dan 5 miljoen Nederlanders gebruikt wordt.
Gebruikers hoeven geen klant te zijn van de bank om Tikkie te gebruiken. Het is daarbij tevens mogelijk om bij bedrijven zoals de Spar supermarkt te betalen via de Tikkie-app. Naast de stijging van consumenten is ook het aantal zakelijke gebruikers gestegen van 2.000 naar 4.000. Ook bijvoorbeeld de Hartstichting werkt met Tikkie. Tevens werken webwinkels met SuperSnel Betalen via Tikkie.
Per dag worden bijna 200.000 Tikkies betaald. Op piekmomenten worden 350 Tikkies per minuut afgetikt. ABN Amro meldt dat 57 procent van de ontvangers zijn bedrag binnen 1 uur terugbetaald. 88 procent van de Tikkie-gebruikers doet dit binnen een dag. Op vrijdag worden de meeste verzoeken uitgestuurd, waarbij het gemiddelde bedrag rond de 30,00 euro ligt.
Mensen gebruiken Tikkie het vaakst voor het betalen van cadeaus, etentjes en tickets. Sinds de start van de betaaldienst (in 2016) is inmiddels al voor meer dan 2,2 miljard euro betaald via Tikkie. Het delen van een Tikkie kan heel gemakkelijk via bijvoorbeeld chat-apps als WhatsApp, maar ook via een QR-code.