Een fout is erin geslopen bij telecomprovider Tele2. 31 december 2016 lijkt niet te bestaan en klanten van Tele2 krijgen een verkeerde datum te zien. Op hun toestel zien ze namelijk 1 januari 2017 staan, in plaats van 31 december 2016. Het probleem duikt op bij zowel Samsung toestellen als andere Android-smartphones.
Tele2 verkeerde datum
Klanten van Tele2 keken vanochtend raar op toen zij wakker werden; zij krijgen namelijk een verkeerde datum te zien. De datum op hun smartphone is niet 31 december 2016, maar 1 januari 2017. De laatste dag van december lijkt te zijn overgeslagen en de netwerktijd wordt automatisch doorgegeven aan de smartphones in het netwerk. Dit melden verschillende klanten van Tele2 aan DroidApp.
Al zondag 1 januari 2017
De weergave van de verkeerde datum kan ook problemen opleveren. Wekkers en alarmen gaan niet bij iedere telefoon af, omdat de datum overgeslagen wordt. De tijd wordt wel goed doorgegeven, maar een lezer meldt dat midden in de nacht een alarm afging omdat de wekker voor 31 december was ingesteld, maar dus werd overgeslagen.
Android
Het probleem met de verkeerde datum lijkt in ieder geval bij Android-smartphones op te treden. DroidApp ontvangt meldingen van gebruikers met een Samsung (zoals Galaxy S7, Galaxy S6 en andere toestellen), Nexus, Pixel, Sony, Huawei, Honor, HTC en LG toestellen. Over de Apple iPhone en de verkeerde datum is niks bekend. Zover bekend lijkt de iPhone geen last te hebben van dit probleem. Ook andere providers zoals Vodafone, KPN en T-Mobile hebben geen probleem met het juist doorgeven van de datum, zo blijkt uit inventarisatie van DroidApp.
31 december 2016
Vandaag is het dus gewoon 31 december 2016. Tele2 dient het probleem te verhelpen maar tot die tijd kan je zelf al wel actie ondernemen. Hiervoor dien je de automatische netwerktijd tijdelijk uit te schakelen.
Ga hiervoor op je toestel naar Instellingen > Datum en Tijd. Hier kan je totdat Tele2 het probleem heeft verholpen handmatig de tijd en datum aanpassen.
Reactie van Tele2 – updates
DroidApp heeft geprobeerd contact op te nemen met Tele2. Helaas lijken zij alvast nieuwjaarsdag te vieren. Zowel de contactpersoon voor de pers, als de klantenservice zijn (telefonisch) niet bereikbaar voor commentaar.
Update 09:36: Inmiddels hebben we contact gekregen met de verkoopafdeling. Zij gaven de volgende reactie op onze vraag: “De klantenservice is gesloten en is rond 10:00 uur pas bereikbaar. Het advies vanuit Tele2 is om geen contact op te nemen met de verkoopafdeling (sales), want zij kunnen er niks mee.”
Update 10:03: De storing wordt veroorzaakt door een tijdsynchronisatie server die op dit moment offline is. Hierdoor krijgen klanten geen juiste datum en tijd door op hun smartphone. Zo laat de helpdesk aan DroidApp weten. De storing heeft ook impact op de werking van het internet en televisie van Tele2 klanten in Nederland. Tele2 is achter de schermen hard bezig om deze storing op te lossen.
Update 10:31: De storing is nog altijd niet verholpen, Tele2 laat via Twitter weten dat de helpdesk op dit moment slecht bereikbaar is.
Update 11:38: We hebben wederom contact gezocht met Tele2. In een reactie aan DroidApp laat Tele2 weten dat het oplossen van de televisie- en internet-storing een grotere prioriteit heeft, dan het probleem met de smartphones. Er kan door Tele2 geen tijdsindicatie gegeven worden voor het oplossen van het smartphone-probleem. De provider adviseert met klem om de datum handmatig terug te zetten naar 31 december. Dat is voor nu de meest gemakkelijke oplossing.
Update 12:50: Nog altijd is de storing gaande bij Tele2. De provider laat weten dat de mensen achter de schermen druk bezig zijn om de storing op te lossen. Tele2 hoopt dat de storing voor vanavond opgelost te hebben. Via dit bericht houdt DroidApp je op de hoogte van de voortgang.
Update 13:53: We blijven de situatie voor je volgen. Helaas is er nog altijd een storing gaande bij Tele2. In een reactie adviseert Tele2 klanten om niet te bellen met de klantenservice. Er is een langere wachtrij en het probleem is bekend, aldus de provider.
Update 14:29 – Storing opgelost: Tele2 heeft aan DroidApp zojuist laten weten dat de storing met (vast) internet en televisie is verholpen. Nu is de provider bezig met het oplossen van het andere probleem met betrekking tot de datum bij smartphones.
DroidApp heeft geverifieerd dat je de juiste datum weer kunt krijgen, door in je menu met instellingen even schakelt tussen de handmatige en de automatische modus. Door nu de automatische modus weer te activeren, krijg je de juiste datum en tijd terug. Ook kan je je toestel opnieuw opstarten of even het toestel in de vliegtuigmodus zetten en weer uit de vliegtuigmodus halen.