Tele2 neemt opvallende maatregelen om klanten gebruik te laten maken van 4G. Wanneer je niet beschikt over een 4G-toestel word je geblokkeerd. De maatregelen zijn drastisch en hebben invloed op zowel nieuwe als bestaande klanten. Consumenten dienen goed op te letten, want een verkeerde keuze kan grote financiële gevolgen hebben. DroidApp heeft Tele2 verschillende vragen gesteld voor meer duidelijkheid.
Tele2 4G
Telecomprovider Tele2 heeft vandaag nieuwe stappen aangekondigd met betrekking tot de abonnementen en het netwerk. Vanaf 1 februari 2017 worden alleen nog klanten geaccepteerd die gebruik maken van een 4G-toestel. Het gaat om nieuwe abonnementen en om klanten die hun huidige Tele2 abonnement willen verlengen. Klanten die niet verlengen en dus hun abonnement stilzwijgend laten doorlopen krijgen deze maatregel niet, zo laat Jan Willem te Gussinklo, perswoordvoerder van Tele2, weten aan DroidApp op onze vraag.
4G-netwerk van Tele2
De reden van deze opvallende maatregel is dat Tele2 onlangs haar eigen 4G-netwerk heeft uitgerold. Volgens te Gussinklo wil Tele2 de beste gebruikservaring bieden en klanten het beste aanbieden. Met het eigen netwerk weet Tele2 wat de klanten krijgen en hoopt hiermee dat zoveel mogelijk klanten van het eigen 4G-netwerk van de provider kunnen profiteren.
T-Mobile
Echter maakt de van oorsprong Zweedse provider voor de 2G- en 3G-verbinding gebruik van het netwerk van T-Mobile. Omdat dit de provider geld kost en mogelijk de kosten binnen de perken wil houden, weegt dit ook mee in de maatregel. Tele2 benadrukt dat als klanten wel over een 4G-smartphone beschikken, maar geen (sterk) 4G-signaal kunnen ontvangen, gewoon gebruik kunnen blijven maken van het 3G signaal.
Wat bij vervangend toestel?
DroidApp heeft Tele2 gebeld met de vraag hoe het zit als de klant een vervangend (tijdelijk) toestel in gebruik heeft. Denk bijvoorbeeld aan een oude Nokia of een eerdere smartphone zonder 4G, als je nieuwe smartphone voor reparatie weg is. De woordvoerder van Tele2 laat aan DroidApp hierover het volgende weten;
“Wanneer klanten een toestel gebruiken zonder 4G-ondersteuning zal er naar verloop van tijd een notificatie komen op het toestel, om alsnog een 4G-toestel aan te schaffen”.
Een precieze periode over hoe lang je zonder 4G-toestel kunt blijven lopen kon Tele2 niet zeggen, maar het gaat niet over dagen maar over enkele weken. Het gebruik van een vervangend toestel als tijdelijke oplossing is dus geen probleem. Doorgaans duurt de reparatie van een smartphone niet langer dan die enkele weken. Tele2 geeft aan rekening te hebben gehouden met verschillende scenario’s zoals de reparatie van een smartphone.
Abonnement en contract
Klanten die een nieuw abonnement afsluiten, maar niet in het bezit zijn van een smartphone met 4G-ondersteuning, kunnen te maken krijgen met financiële gevolgen. De impact hiervan verschilt per abonnement. Bij een sim-only abonnement van een maand kan je iedere maand onder het contract uit. Klanten die een 4G-only sim-only abonnement afsluiten voor 24 maanden en geen gebruik maken van een 4G-toestel, worden geblokkeerd en krijgen de rekening voor de gehele contractperiode. Dit is het bedrag van het maandelijkse bedrag plus mogelijk extra kosten.
Jan Willem te Gussinklo laat aan DroidApp weten dat tijdens het bestelproces de klant op verschillende manieren en meerdere malen de melding zullen krijgen dat het hier gaat om een 4G-only abonnement.
Klanten die geblokkeerd zijn omdat zij geen 4G-toestel gebruiken, kunnen tijdens de blokkade niet zelf bellen, sms’en of internetten. Wel kan je gebeld worden en sms-berichten ontvangen en ook het 4G-netwerk blijft beschikbaar. Wanneer je de simkaart in een 4G-toestel doet wordt de blokkade opgeheven. Een dag na de blokkade wordt de blokkade voor het 3G-netwerk verwijderd.
Lees ook: