Openbaarvervoerbedrijf Syntus introduceert per januari 2015 een applicatie waarmee reizigers een ticket kunnen kopen. Met het ticket kunnen consumenten reizen met de bussen en/of treinen van Syntus. Syntus is het eerste OV-bedrijf in Nederland wat met deze moderne technologie komt.
Syntus mobiel betalen
Syntus start als eerste busbedrijf in Nederland met een mogelijkheid om via de smartphone een toegangskaartje te kopen. Vanaf januari 2015 zal er een applicatie beschikbaar komen voor zowel Android als Apple iOS.
De Syntus-app zal verschillende soorten tickets aan gaan bieden waaronder een los kaartje, groepsticket en evenementenkaartjes voor de vervoersmiddelen van Syntus. Het product koop je voor vertrek en wordt bij gebruik direct geactiveerd. Reizigers kunnen ook een digitaal kaartje kopen voor iemand anders, bijvoorbeeld voor hun kind.
Reisplanner
Syntus zal de applicatie ook voorzien van een reisplanner van 9292. In de loop van 2015 zullen nieuwe functionaliteiten aan de app worden toegevoegd, waaronder reisinformatie op basis van persoonlijke favoriete trajecten en de mogelijkheid tot het aanschaffen van abonnementen.
Busbedrijf Syntus wil de applicatie inzetten als flexibel middel, waarmee het bedrijf snel en gemakkelijk kan inspelen op events en de behoeften van reizigers. Cees Anker, algemeen directeur van Syntus laat weten;
“In Engeland bestaat deze succesvolle app al en laat het daar zien op welke wijze gemakkelijk en veilig kan worden betaald en gereisd. Wij willen ook onze reizigers dit gemak bieden en zijn van mening dat we met deze app onze toegankelijkheid vergroten. Daarnaast willen wij onderzoeken op welke wijze onze gasten reageren op het betalen via een app.”
Syntus verzorgt het openbaar vervoer in delen van Gelderland op de Veluwe, Midden-Overijssel en in Twente.
De applicatie van Syntus zal in januari 2015 uitgebracht worden in de Nederlandse en Duitse Google Play Store.