De Nederlandse Rijksoverheid trekt flink geld uit om een proefproject te starten voor één app voor al het vervoer van A naar B. Denk aan het openbaar vervoer, een taxi, deelfiets en andere vormen van vervoer. Het idee moet bijdragen aan duurzame mobiliteit. MaaS wordt het genoemd, waarbij het aanbod van vervoer afgestemd wordt op de vraag naar vervoer.
MaaS: één app
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat trekt samen met de regio’s 20 miljoen euro in nieuwe proefprojecten om de reiziger centraal te stellen, dit meldt de Rijksoverheid. Het gaat om de toekomst van mobiliteit, wat MaaS genoemd wordt. Dit staat voor Mobility as a Service.
Er wordt gewerkt aan één app waarbij alle vormen van vervoer, tickets, abonnementen en telefoonnummers in gebundeld zijn. De reiziger moet centraal staan, waarbij het mogelijk wordt om te kunnen variëren tussen de auto, het openbaar vervoer en de fiets. MaaS helpt mensen kiezen tussen de verschillende manieren van vervoer om van A naar B te reizen. Tevens bevat de app informatie over tickets, abonnementen en dergelijke. Ook het kopen van een ticket via de app moet mogelijk zijn.
Reisadvies
In de applicatie krijgt de gebruiker te zien welk reisadvies voor hem of haar het beste is. De MaaS app moet de informatie van alle soorten vervoer samenvatten, hierbij gaat het om openbaar vervoer, (deel-) auto’s, (deel-) fietsen en taxi’s. Het reisadvies kijkt naar de voorkeuren van de reiziger en uiteraard wordt er ook gekeken naar bijvoorbeeld vertragingen en alternatieve routes. MaaS moet voor het juiste vervoersaanbod zorgen, aangepast op de vraag naar mobiliteit, zo meldt de overheid.
In 2019 wordt gestart met zeven regionale pilots; Amsterdam, Rotterdam, Eindhoven, Limburg, Utrecht/Leidsche Rijn, Groningen/Drenthe en Twente. Deze proeven duren twee tot drie jaar. Hoewel ze regionaal zijn, kan de overheid beslissen deze snel landelijk uit te rollen.