Eindelijk is het dan zover. Vanaf vandaag, 22 mei 2017 is het mogelijk om bij ieder openbaar vervoerbedrijf in Nederland je smartphone als OV-Chipkaart te gebruiken. Wel zijn er een aantal dingen die je moet weten.
Je smartphone als OV-Chipkaart
Vanaf maandag 22 mei 2017, ofwel vandaag, is het mogelijk om gebruik te maken van je smartphone die dienst doet als OV-Chipkaart. De OV-bedrijven in Nederland, zoals Arriva, Connexxion, Syntus, Hermes, HTM, RET, Qbuzz, U-OV en andere bedrijven hebben de handen ineen geslagen. Al langere tijd wordt de techniek getest, en steeds werd de definitieve uitrol uitgesteld.
Reizen op saldo
Uit informatie die in handen is van DroidApp zullen de mogelijkheden in het begin wat beperkter zijn. Zo is het alleen mogelijk bij de lancering om te reizen op vol tarief. Dit betekent dat wanneer je recht hebt op een korting, dit nog niet meegenomen wordt. Daarnaast worden reisproducten zoals abonnementen niet ondersteund en kunnen er geen producten via OV-Chip Mobiel geladen worden. Dit zal in de toekomst wel veranderen.
OV-Chip Mobiel app
Het inchecken met je mobiel als OV-Chipkaart gebeurt op dezelfde manier als met het bekende plastic pasje. Je houdt hem bij de kaartlezer waarna de reis kan beginnen. Ook uitchecken gebeurt op dezelfde manier. Via de OV-Chip Mobiel app zie je precies waar je bent ingestapt en waar je bent uitgestapt. Daarbij zie je in de OV-Chip Mobiel app hoeveel saldo je hebt en krijg je achteraf een overzicht van de eerder gemaakte reizen. De app zal je er ook aan helpen herinneren om weer uit te checken.
Dit heb je ervoor nodig
Degenen die gebruik willen maken van OV-Chip Mobiel dienen ‘Automatisch Opladen’ ingeschakeld te hebben. Daarnaast moet je in het bezit zijn van een NFC-simkaart en een abonnement hebben bij KPN, Vodafone, Simyo, Telfort of Yes Telecom. KPN klanten dienen ook de app NFC-Manager en OV-Chip wallet te installeren. T-Mobile klanten en andere provider-klanten kunnen voorlopig nog niet deelnemen aan het betalen in het openbaar vervoer met de smartphone. Ook dient je smartphone over NFC te beschikken en te draaien op Android 4.4 KitKat of hoger.
Zoals gezegd wordt is het vanaf vandaag mogelijk om je smartphone te gebruiken in het openbaar vervoer. De bijbehorende app is te downloaden uit de Google Play Store via onderstaande button.
Update 26 mei 14:30 uur: Lezer Henk laat aan DroidApp weten dat klanten met KPN mogelijk problemen kunnen ondervinden. Het gaat hierbij om klanten die circa 1,5 jaar geleden een NFC-simkaart hebben aangevraagd bij KPN. Dit betreft een zogenoemde V1-kaart, een eerste versie. Deze kan niet (goed) overweg met OV Chip Mobiel en producten worden niet goed erop geladen. Klanten dienen in het bezit te zijn van een NFC simkaart V2, die kosteloos aan te vragen is bij KPN. Mocht je twijfelen over welke simkaart je hebt, dan kan KPN dit voor je inzien.
Update 27 mei 2017 16:40 uur: Om het verschil tussen een (V1) NFC Simkaart van KPN en V2 te verduidelijken hebben we van lezer Henk onderstaande foto ontvangen. Als op je NFC Simkaart de tekst v2 staat dan heeft deze ondersteuning voor OV Chip Mobiel.