De OnePlus Nord bij verschillende gebruikers wordt getroffen door een ernstige bug. Door een fout in de software kan het toestel zich zonder aanleiding zelf terugzetten naar de fabrieksinstellingen.
OnePlus Nord: automatische reset
OnePlus bracht kort geleden haar nieuwe mid-end smartphone uit. Dit toestel kreeg de naam OnePlus Nord mee. In onze OnePlus Nord review waren we al erg te spreken over het nieuwe toestel van de fabrikant. Hoewel de telefoon een groot aantal enthousiaste gebruikers kent, melden verschillende gebruikers toch ook problemen met het toestel.
Het gaat om een bug waarbij er een melding verschijnt om gedwongen een factory reset uit te voeren. Hiermee wordt de telefoon teruggezet naar de fabrieksinstellingen, waarbij je alles kwijt bent. Een gebruiker kreeg na deze melding een paar dagen erna opnieuw deze melding, met als gevolgd dat wederom alle gegevens van het toestel gewist werden. Het is niet bekend of ook Nederlandse gebruikers last hebben van deze ernstige fout.
OnePlus heeft op haar forum inmiddels gereageerd;
We have updated our Developer team with your provided details for further investigation. Hence, requesting you to kindly stay tuned as we’ll keep you posted regarding the further updates.
Vermoedelijk is er iets in de software wat niet helemaal lekker loopt. Dit resulteert dan in deze fout. Hopelijk weet OnePlus deze fout snel te fixen. Mocht je ook dit probleem hebben ondervonden, laat het ons dan zeker weten.
Update 25 september 16:12: OnePlus heeft een reactie gegeven over hoe je kunt voorkomen dat je al je gegevens kwijtraakt als je toestel in de loop verdwijnt. Op het forum vertelt de fabrikant het volgende;
Particular software issues may cause OnePlus Nord to run into crash loops – this issue does not directly lead to data loss. However, Android includes a feature called “Rescue Party” which tries to recover the device from those crash loops. When unsuccessful, Rescue Party then reboots the device into recovery mode, which provides options to the user to perform a factory reset. If a user accidentally selects the “Wipe data” option when in recovery mode, user data will be deleted.
We are working on a software update to fix the issue causing the aforementioned crash loops – stay tuned for more updates. In the meantime, if Rescue Party is accidentally triggered, you can long press “Power Key + Volume Up Key” for 10 seconds to force shutdown and exit recovery mode without any data loss.