De applicaties die Samsung vanuit de fabriek installeert op Samsung Galaxy toestellen, zijn totaal niet populair. Een onderzoeksbureau deed onderzoek naar de populariteit van de Samsung apps op de Samsung Galaxy S3 en Samsung Galaxy S4.
Het onderzoeksbureau Strategy Analytics onderzocht 250 bezitters van een Samsung Galaxy SIII en Samsung Galaxy S4. Met behulp van een applicatie werd het smartphone gebruik vastgesteld en werden de gebruikers bedankt voor hun deelname. Uit dit onderzoek blijkt dat de eigen applicaties van Samsung weinig tot niet gebruikt worden door de bezitters van een Galaxy smartphone.
In een maand tijd werden Samsung applicaties, zoals ChatOn en Samsung Apps Store, gemiddeld zeven minuten gebruikt. Dezelfde groep gebruikers brachten zo’n 149 minuten per maand door met Google apps, zoals Google Play Store, YouTube en Google Search.
Samsung wilde met ChatOn de aanval openen op diensten als WhatsApp, Google Hangout en Telegram, maar is goed voor maar 0,1 minuut van het gebruik door bezitters van de Samsung Galaxy S3 en Samsung Galaxy S4. Samsung’s kloon van Apple’s Siri; Samsung S Voice is bij de S4 goed voor 3,6 minuten per maand. Bij de Galaxy S3 is dit 2,5 minuut per maand. S Memo, de notitie-app van Samsung is goed voor 3,9 minuten per maand bij de Samsung Galaxy S4, en bij de Galaxy S3 is dit 2,5 minuut op maandbasis.
Toch heeft Samsung ook een positieve noot gezet met de Galaxy S3 en Galaxy S4. Galaxy-bezitters kijken gemiddeld 14% meer video dan andere smartphone-bezitters. Ook wordt er 24% meer data verbruikt met een Galaxy S3 of Galaxy S4, dan het gemiddelde in deze industrie. ondervroeg