Uit Nederlands onderzoek blijken er grote verschillen te zitten in hoe fabrikanten omgaan met de garantievoorwaarden. Vooral de grootste smartphone-fabrikanten laten het in het geval van garantie afweten. Wie scoort het best, wie scoort er slecht? We zetten de scores op een rij.
Garantievoorwaarden smartphone
Als er iets is met je toestel en dit buiten de schuld van de gebruiker is, dan kan je aanspraak maken op de garantie. De Nederlandse wetgeving heeft bepaald dat je recht hebt op een deugdelijk, goed product. Hierbij moet een smartphone geleverd worden met twee jaar garantie. Echter verwacht de consument drie jaar garantie te hebben op een toestel. Bij Apple wordt er slechts één jaar garantie gegeven. Toch zijn er altijd de kleine lettertjes en uitsluitingen, waar je dan mogelijk tegenaan kunt lopen.
Onderzoek
Het Nederlandse Certimark heeft de voorwaarden rondom de garantie nauwkeurig bekeken en kwam tot interessante conclusies. Er zitten veel verschillen in hoe de fabrikanten omgaan met de garantiegevallen. Huawei en LG scoren het beste, waarbij ze allebei 4 van de 5 sterren weten te behalen. Certimark laat over Huawei en LG het volgende weten;
“Zowel Huawei als LG hebben zeer klantvriendelijke garantievoorwaarden en bieden op papier een goede service. Beide merken scoren vier van de maximaal vijf sterren. Maar er blijft ook hier ruimte voor verbetering.”
Merken met drie sterren zien we het meest. Hieronder vallen Acer (3), Wolfgang (4), Nokia (7), Sony (8), Alcatel (9), Asus (11), Motorola (12) en HTC (13). Samsung, het meest verkochte merk in Nederland doet het met twee sterren erg matig en staat op een 15e plaats. Uit het onderzoek blijkt dat sommige merken zelfs geen garantie geven op bepaalde onderdelen zoals de accu. Wettelijk gezien mag dit niet eens en moet hierop ook garantie gegeven worden.
Dat het nog slechter kan bewijzen twee andere fabrikanten; Apple en BlackBerry. Allebei deze merken scoren slechts één ster en bungelen onderaan de lijst op plaats 19 (Apple) en plaats 20 (BlackBerry). Bij het onderzoek woog de garantiedekking het zwaarst. Ook werd gekeken naar de garantietermijn en of er een leenproduct beschikbaar gesteld werd.
Via Certimark