De Nederlandse Spoorwegen is van plan om te starten met een applicatie, waarmee anoniem en zonder dat het opvalt, een melding te maken aan een conducteur in de trein.
Overlast in de trein via app melden
Treinvervoerder NS is van plan een app uit te brengen waarmee reizigers anoniem en in alle stilte meldingen van overlast in de trein kunnen melden. Het is de bedoeling dat de melding vervolgens binnenkomt bij de conducteur. Wel heeft de Nederlandse Spoorwegen nog enkele vraagtekens bij het idee.
De NS gaat in gesprek met de British Transport Police. In Engeland wordt namelijk al een soortgelijke dienst gebruikt. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat wil de NS meewerken aan een idee om misstanden in de trein anoniem te kunnen melden, maar twijfelt de NS of het in de praktijk kan werken. Daarbij kan de NS nu niet overzien of het plan uitvoerbaar is op het gebied van opvolging, en of de verwachtingen van de reiziger voldoende zijn. Een werkbezoek aan bijvoorbeeld de British Transport Police moet meer duidelijkheid scheppen.
Bioscoopketen Pathé heeft al enkele jaren ook een soortgelijke dienst waarbij bezoekers anoniem melding kunnen maken van misstanden. Overigens geeft de staatssecretaris aan dat het idee van de NS niet voor noodsituaties is, daarvoor moet er 112 gebeld worden. Naast via een app, wil de NS ook kijken naar het maken van een melding via SMS. Als de NS met de overheid heeft gekeken naar de ervaringen van buitenlandse partners, wordt gekeken naar de verdere stappen.
Leestip: Dit zijn de beste OV apps voor het openbaar vervoer
Via OVpro