Wanneer je overlast ervaart in de trein, kan vanaf binnenkort melding gemaakt worden bij de NS. De treinvervoerder gaat een app en SMS inzetten zodat reizigers overlast kunnen melden.
Overlast melden bij NS
Er wordt een proef gestart door de Nederlandse Spoorwegen om de sociale veiligheid in de trein te verbeteren. Reizigers die overlast ervaren in de trein kunnen vanaf het voorjaar van 2019 hiervan melding maken. Dit kan gedaan worden via een app of via de SMS. In eerste instantie wordt de dienst alleen getest in het zuiden van het land, waar de dienst op de stations van Breda, Tilburg en Eindhoven wordt gepromoot.
Reizigers voelen zich doorgaans veilig in hun trein, maar de test moet het veiligheidsgevoel verder vergroten. Een melding wordt anoniem doorgegeven aan de meldkamer van de NS. Zij zetten deze melding vervolgens weer door naar de conducteur die dan naar de desbetreffende coupé kan gaan.
Het gaat duidelijk om dingen als overlast. Ernstige incidenten moeten altijd via alarmnummer 112 gemeld worden. De proef van de NS wordt uitgevoerd op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, zo meldt de NOS. Bij bioscoopketen Pathé kan al sinds langere tijd overlast gemeld worden via SMS. De proef bij de NS duurt een half jaar. Wanneer deze succesvol is, kan deze landelijk ingevoerd worden. In het Verenigd Koninkrijk en België is een vergelijkbare ‘kliklijn’ in de trein succesvol.