Gebruikers van de Rabobank app protesteren tegen de nieuwe applicatie van de bank. Een grote groep gebruikers ervaart de app als verschrikkelijk, dat terwijl deze met volle trots twee dagen geleden werd uitgebracht.
Rabobank app
De Rabobank kondigde in augustus trots aan dat in september een Rabobank app zou komen, en die kwam er ook. Twee dagen geleden was daar de nieuwe Rabobank app. De nieuwe app van de Rabobank is voorzien van een nieuwe vormgeving en navigatie. Ook het inloggen naar de app is vernieuwd want je moet eerst een profiel kiezen en daarna je beveiligingscode intoetsen.
Dat is een stap meer dan de vorige applicatie, waar je direct een pincode kon intoetsen. Het kunnen aanmaken van meerdere profielen is wel nuttig voor gezinnen die op één tablet mobiel bankieren. Toch zijn de reacties op de nieuwe app kritisch en wordt het webcare-team van de Rabobank op Twitter bedolven onder de negatieve reacties. Gebruikers klagen steen en been over de nieuwe applicatie. Verschillende gebruikers melden zelf dat dit reden voor hen is om over te stappen naar een andere bank.
De Rabobank app was al lange tijd toe aan vernieuwing. De applicatie oogde oubollig en de rest van de Nederlandse banken hadden hun apps van de nieuwste snufjes voorzien. Eergisteren werd dus begonnen met de uitrol van de update, waarbij eerst bezitters met Android 5.1 Lollipop de ‘gelukkigen’ waren. Ook op de redactie kregen we 10 september de update binnen. Persoonlijk vind ik de update ook een achteruitgang. De Rabo app is traag, oogt druk en vol en heeft onnodige animaties, in mijn ogen.
Wat een draak van een app heeft @Rabobank uitgebracht zeg. Dit is nou het kind met het badwater weggooien. Drama.
— William v/d Hoorn (@WilliamvdHoorn) 11 september 2015
Web-app
Deze ervaring wordt gedeeld door anderen. Dat de nieuwe app traag is, komt doordat er is gekozen voor een ‘web-app’. Hierdoor wordt er bij het starten van de app eigenlijk een webpagina ingeladen. Dit neemt meer tijd in beslag om te laden, waardoor dit niet versneld kan worden. Het voordeel hiervan is dat de gebruikersomgeving van de apps op elk platform hetzelfde is, zo meldt de Rabobank. Echter begon Facebook ooit ook met een web-app en later zei oprichter Mark Zuckerberg dat dit een van zijn grootste fouten is geweest.
@MarkMeijer10 Natuurlijk ontwikkelen we even in een dag. Nog andere wensen/feedback Mark?
— Rabobank (@Rabobank) 11 september 2015
Niet terug naar de oude app
Binnen enkele weken moeten alle gebruikers overgestapt zijn van de oude naar de nieuwe app. De oude Rabobank app gebruiken is niet mogelijk, zo laat de bank weten aan DroidApp. De webcare op social media van de bank draaide overuren en medewerkers leken de klachten over de nieuwe app meer dan zat. Aan de traagheid van de app wordt gewerkt, zo laat de Rabobank weten; echter zijn wij heel benieuwd hoe de Rabobank dit gaat verhelpen. Door de web-technologie is dit niet zomaar te verhelpen. Daarnaast zouden klanten innoverende functies missen zoals een betalen met je vingerafdruk, je saldo checken op je smartwatch of een zoekfunctie in de app.
Traaag,geen autofocus, loze lege ruimtes, constant die chatjuf , extra onnodige handelingen. aargh! #app @Rabobank #userinterfaceessentials
— Jonathan Wisgerhof (@JonathanWisgerh) 11 september 2015
Het beste dat @rabobank nu kan doen is app intrekken, sorry zeggen, uithuilen en opnieuw beginnen. Doen ze vast niet *pakt popcorn* — Arnoud Wokke (@arnoudwokke) 11 september 2015
De kans dat de Rabobank de uitrol van de nieuwe update voor de applicatie gaat stopzetten, is erg klein. De Rabobank gelooft heilig in de nieuwe app. Volgens hen moeten gebruikers vooral wennen en wordt er zeker naar de feedback van de gebruikers geluisterd. Gelukkig zijn er op social media ook gebruikers die de applicatie wel prettig vinden werken, maar nog wel diverse verbeterpunten hebben voor de bank.
Lees hier alles over de nieuwe Rabobank app.