Nederlanders zijn dol op het gebruik van apps en activiteits-trackers tijdens het sporten. Hardlopers en wielrenners zijn de grootste app-gebruikers zo blijkt uit onderzoek.
Onderzoeksbureau Multiscope deed een marktonderzoek onder 1.020 Nederlandse consumenten en kwam met een aantal interessante conclusies. Van alle ondervraagden doet 66% aan een sport waarvan 30% aan hardlopen doet en 16% aan wielrennen. Populairste sporten onder de ondervraagden zijn wandelen (84%) en zwemmen (56%).
Apps en Activity Trackers
Toch zijn hardlopers het fanatiekst als het gaat om app-gebruik, 46% van de hardlopers gebruikt een of meerdere apps zoals “Hardlopen met Evy” of “Runkeeper”. Iets meer dan een derde van hardlopend Nederland gebruikt Runkeeper bij iedere activiteit. Ook het gebruik van de zogeheten activity trackers zijn in opkomst. De Nike FuelBand is de populairste van de vier van sportend Nederland geeft 12% aan deze tracker te gebruiken gevolgd door de Garmin Vivofit (9%) en de Jawbone / Fitbit (7%).
Daarnaast bieden een aantal activity trackers en apps ook de mogelijkheid om je prestaties te delen op de sociale media. 20% van de heren geeft aan dit te doen tegen over 12% onder de dames. Vooral het sharen van routekaartjes en foto’s is populair, vrouwen zijn terughoudend als het gaat om het delen van grafieken van hun activiteiten. Ook Google probeert actief te worden op het gebied van sport applicaties, vorig jaar lanceerden zij Google Fit.
Tip:
Bekijk ook ons overzicht met de 8 beste hardloop-apps voor Android