Fastfoodketen McDonald’s heeft voor het WK Voetbal in Brazilië een augmented reality game uitgebracht voor iOS en Android. Met de applicatie GOL! verandert je doosje friet, in een heus voetbalspel, die je in het restaurant zelf kan spelen.
Voor het WK voetbal, dat 12 juni 2014 van start gaat in Brazilië, heeft McDonald’s de interactieve game GOL! uitgebracht voor de smartphone. Met de applicatie verandert het doosje frites in een serieus voetbalspel. De game GOL! is een zogenoemde augmented-reality game waardoor er gebruik gemaakt wordt van je camera en de omgeving. De tafel is als het ware het speelveld, je doosje friet vormt het doel. De ‘echte’ wereld wordt in GOL! omgezet naar een virtuele wereld.
De doosjes zijn er bij McDonald’s in verschillende kleuren en stijlen, speciaal voor het WK Voetbal. Wanneer de game GOL! is gedownload, hoef je enkel het doosje met de app te ‘scannen’ en het spel kan beginnen. Op je telefoon zie je vervolgens de spelers en een digitaal doel. In GOL! moet je zoveel mogelijk doelpunten scoren waarbij je je voetbalvaardigheid kan delen met de rest van de wereld. Hoe beter je bent, hoe hoger je terecht komt in de GOL!-competitie. Echter is niet alleen het scoren belangrijk, ook indrukwekkende, unieke en/of moeilijke trick-shots worden beloond in het spel.
Je beste trick-shots kan je delen als YouTube-video met de rest van de wereld, door dat moment te plaatsen op je sociale netwerken. Met een goede actie kan je verder badges vrijspelen waardoor het spel nog meer te bieden heeft. Volgens McDonald’s is de game ook te spelen als je even geen doosje met friet in de buurt hebt, zo kan je thuis bijvoorbeeld ook je voetbaltalent opkrikken.
Wanneer je verder bent in het spel kan de voetbal zelfs van echte objecten stuiteren, waardoor de interactiviteit in het spel nog groter wordt. McDonald’s GOL! biedt nog een aantal unieke mogelijkheden. McDonald’s Gol! is vanaf nu gratis te downloaden uit de Google Play Store en is 41 MB groot.