Meerdere gebruikers van de LG G4 melden problemen met hun toestel. Bepaalde series van het vlaggenschip van LG vallen op een bepaald moment uit en blijven bezig met het opstarten. Het bootloop-probleem is enkel op te lossen door het moederbord te vervangen. DroidApp heeft LG om uitleg gevraagd omtrent het probleem, dat ook bij Nederlandse gebruikers van de LG G4 is opgedoken.
LG G4 bootloop
Verschillende modelseries van de LG G4 hebben te maken met een bootloop. Dit betekent dat het toestel uit zichzelf wordt uitgeschakeld en niet meer ingeschakeld kan worden. Een hard-reset wil niet werken en de enige manier hoe het opgelost kan worden is om het moederbord te vervangen. De problemen doen denken aan het ‘Sudden Death’ probleem bij de Samsung Galaxy S3, enkele jaren geleden.
Probleem
De eerste meldingen rondom het bootloop-probleem verschenen in december 2015 en inmiddels hebben meerdere bezitters van de LG G4 zich gemeld met het probleem bij DroidApp. Het probleem beperkt zich niet tot enkel bepaalde provider-versies, want ook buitenlandse exemplaren kennen het probleem, inclusief de Nederlandse modellen van de LG G4.
Oorzaak
Er is niet een bepaalde taak of actie wat de uitschakeling veroorzaakt. De ene gebruiker speelt een spelletje, de andere gebruiker is aan het internetten. Vanuit het niets schakelt het toestel zichzelf uit, waarna het zichzelf probeert opnieuw op te starten. De LG G4 komt echter niet verder dan het opstartscherm met het LG-logo. Er is geen omweg om het toestel toch werkend te krijgen. In sommige gevallen voert de G4 om de zoveel minuten een bootloop uit, waar het dan uit lijkt te komen, maar daarna zichzelf weer opnieuw start.
Welke toestellen?
Uit inventarisatie van DroidApp lijkt het zo te zijn dat niet alle LG G4-exemplaren last hebben van het probleem. De bootloop-problemen zijn opgetreden bij modellen met het serienummer 506xxxxxxx tot en met 509xxxxxxx. Deze serie is geproduceerd in de periode tussen mei en september 2015. Zelf ben ik in het bezit van een LG G4 met het serienummer dat begint met 505xxxxxxx. Stom toevallig begonnen bij mij afgelopen woensdag het probleem met een aantal reboots, waar het toestel wel uitkwam. Donderdagochtend 21 januari werd het erger en begon mijn LG G4 om de paar minuten te rebooten. Het maken van een back-up of het openen van applicaties was niet meer mogelijk; een herstel naar fabrieksinstellingen maakte hierin geen verschil.
De reactie van LG
DroidApp heeft LG om een reactie gevraagd. Het werd niet duidelijk of het probleem bij LG breed bekend is. Als we de reacties van LG G4-bezitters mogen geloven, is er wel degelijk een productiefout ingeslopen. In een reactie op de vragen van DroidApp laat Jeroen Peeters, Manager Engineering Benelux van LG het volgende weten;
“Er kunnen verschillende oorzaken zijn voor een mobiel om terecht te komen in een bootloop. Het kan veroorzaakt worden door de software, een defect aan een hardware onderdeel of in het ergste geval corrupte data die niet gerecovered kan worden zonder de juiste tools. Indien dit probleem voorkomt bij LG toestellen, dan raden wij aan om terug te gaan naar de plaats van aankoop of om contact op te nemen met de LG helpdesk. Het is belangrijk om de laatste software te installeren. Software is een belangrijke tool als fabrikant om gebruikers te voorzien van de beste en meest betrouwbare service.
We kunnen niet voorspellen welke toestellen dat ooit zouden kunnen voorhebben. In principe als het toestel beheerd wordt als een goede huisvader, dan zouden deze problemen in principe niet mogen voorkomen, natuurlijk kunnen we dit nooit 100% uitsluiten.
We raden de consument dus aan LG te contacten zodra er problemen met zijn toestel ontstaan. Daarnaast raden we aan om backup te maken van de data, zodat deze niet verloren gaat. We maken backups op onze pc, en raden gebruikers dit ook aan om op hun smartphone en tablet te doen.”
Mocht je ook last hebben van het reboot-probleem bij de LG G4, laat dan zeker ook een reactie achter onder dit bericht.