Instagram is begonnen met het uitrollen van advertenties. De timeline met foto’s is dus niet enkel meer gevuld met foto’s van degenen die je volgt, maar ook nu van adverteerders. De advertenties in Instagram zijn nu opgedoken in het Verenigd Koninkrijk.
Instagram maakte in maart van dit jaar bekend te gaan starten met het weergeven van advertenties. Vandaag is het zover. Gebruikers in het Verenigd Koninkrijk zullen als eerst de reclame-foto’s te zien krijgen in hun feed. Instagram meldt dat het enkel ads zal weergeven van ‘zorgvuldig geselecteerde merken’. Hieronder vallen op dit moment bijvoorbeeld Starbucks en Sony Music.
Wanneer het om een advertentie gaat, staat rechtsboven de foto de tekst ‘gesponsord’. In de Verenigde Staten was Instagram in november al mondjesmaat begonnen met het weergeven van reclame, echter gebeurde dat op incidentele basis, en niet definitief. Drie maanden geleden maakte Instagram bekend dat het nog dit jaar de advertenties in Instagram uit zou gaan rollen in Engeland, Canada en Australië. In Engeland is de uitrol dus al begonnen.
Het is op dit moment (nog) niet bekend wanneer Instagram de advertenties breder uit gaat rollen naar bijvoorbeeld Nederland en België.