Google is begonnen met een kleine wijziging aan bijna al haar Android-apps. Het gaat om een splash screen die sinds korte tijd bij vrijwel elke Google-app opduikt. Het openen van een Google-app duurt hierdoor wat langer. De reden waarom Google dit doet, gaat verder dan je zou denken, en die leggen we je graag uit.
Splash screen
Sinds enkele dagen heeft Google in bijna al haar apps een wijziging doorgevoerd; een splash screen. Een splash screen is niets meer dan het weergeven van het Google logo en het icoontje van de app zelf. Door de toevoeging hiervan opent de applicatie iets minder snel. Toch is de komst van splash screens opvallend, omdat Google hier altijd iets op tegen had. Nu heeft Google dit zelfs in de richtlijnen voor de vormgeving van apps aangepast.
Hoewel officieel niet duidelijk is waarom Google dit doet, lijkt het vooral gedaan te worden voor de naamsbekendheid en loyaliteit. Microsoft is de laatste tijd bijvoorbeeld ook flink bezig met het uitbrengen van applicaties voor Android. Word, PowerPoint en Excel zijn een aanval op de vergelijkbare apps uit de keuken van Google. Splash screens kunnen hierbij gebruikt worden om gebruikers te herinneren aan de “geweldige” functies die de eigen app te bieden heeft.
Het zijn kleine dingen die de gebruikers bij de eigen Google-apps moet houden. Niet alleen Microsoft is een (commerciële) bedreiging voor Google. Dropbox is een concurrent voor Google Drive en zo zijn er nog een aantal apps en diensten. De splash screens zijn in meerdere apps van Google al opgedoken, onder andere Google Drive en YouTube.
Wat vind je van de nieuw ingevoerde splash screens in de Android-apps van Google? Laat het weten door een reactie onder dit bericht.