Google heeft verbeteringen doorgevoerd in de Chrome-browser met een opvallende beslissing; de adblocker wordt toegevoegd door Google. Vorig jaar werden de eerste testen al gedaan met het blokkeren van advertenties. We zetten de details op een rij.
Adblocker in Chrome
Vanaf deze week wordt de adblocker in de Chrome browser geactiveerd door Google. Vorig jaar augustus dook de feature als test al op in de Canary-versie van Chrome, nu komt hij naar iedere gebruiker; zowel op Android als op andere platformen zoals de desktop.
Niet alle advertenties worden geblokkeerd; uiteraard niet, want Google harkt zelf ook inkomsten binnen met de advertenties die via AdSense getoond worden. Google spreekt over storende, vervelende en opdringerige advertenties. Ads die niet voldoende aan de zogenoemde Better Ads Standards worden geblokkeerd. Dit zijn advertenties die goedgekeurd zijn door Google’s eigen instantie Coalition for Better Ads.
Dankzij de Better Ads Standards kunnen verschillende soorten banners geblokkeerd worden. Dit zijn bijvoorbeeld pop-up advertenties die in een nieuw venster worden geopend, automatisch afspelende video ads met audio, advertenties die flikkeren of erg fel zijn of die meelopen over de webpagina (scroll-overs).
Wanneer een advertentie door Chrome wordt geblokkeerd, krijgt de gebruiker hiervan een melding. Overigens kun je als gebruiker er nog voor kiezen om de adblocker uit te schakelen en wel de advertenties te tonen. De adblocker wordt vanaf vandaag, 15 februari, automatisch toegevoegd aan de browser. Hieronder wordt de werking in video uitgebreid toegelicht.