In Amsterdam wordt dit jaar nog gestart met een proef slim parkeren, voor de proef wordt gebruik gemaakt van slimme sensoren in het asfalt en in straatkeien. Ook andere gemeenten zijn zeer geïnteresseerd in het slimmer maken van parkeren.
Smart parking in Amsterdam
Speciale sensoren geven via het IoT-netwerk van T-mobile door of de parkeerplaatsen vrij zijn. De data komt vervolgens op een speciaal platform terecht wat is ontwikkeld in samenwerking met Dura Vermeer, T-Systems, Nedap en T-mobile. Die data wordt vervolgens weer gedeeld met parkeerapps.
“We werken samen met bestaande betaalapps voor parkeren, zoals Parkmobile en Yellowbrick,” zegt Gerard Schoemaker, programmamanager smart parking bij Dura Vermeer. “De app navigeert je naar een vrije parkeerplek. Je betaalt alleen voor de tijd dat je de parkeerplek daadwerkelijk gebruikt.” De sensoren moeten het ook makkelijker maken om het parkeerbeleid te handhaven.
Data die uit de vandaalproof-sensoren komt worden veilig getransporteerd en sturen alleen data uit op het moment dat iemand parkeert of de parkeerplaats verlaat. Op die manier zouden de sensoren zo’n acht tot tien jaar mee moeten kunnen. Ook in Hamburg, Duitsland loopt een proef met smart parking door T-Mobile. Uit die proef is gebleken dat automobilisten het zeer prettig vinden om vooraf te weten of er plaats is voor hun auto.
Via T-Mobile