De bekende webwinkel Coolblue stopt met het verkopen van telefoonabonnementen. Het gaat hierbij om abonnementen in combinatie met een toestel, maar ook om sim-only abonnementen. Alles is het gevolg van een nieuwe wetgeving. DroidApp heeft Coolblue hierover gecontacteerd en geeft hierbij wat meer verduidelijking op de keuze van één van de grootste webwinkels van Nederland.
Coolblue en telefoonabonnementen
Coolblue stopt per 1 februari 2017 met het verkopen van abonnementen in combinatie met een toestel. De webwinkel heeft deze keuze gemaakt omdat er sinds begin van dit jaar een nieuwe wet van kracht is, die het afsluiten van een abonnement moeilijker maakt voor de consument. Daarnaast wordt het voor verkopers, in dit geval Coolblue, veel complexer.
Nieuwe telecomwet
Wanneer je een toestel met een waarde van minimaal 250 euro neemt en daarbij een abonnement afsluit, wordt het volgens de Telecomwet gezien als lening. Het gevolg hiervan is dat de klant wordt opgenomen in het BKR-register, wat gevolgen kan hebben voor de hoogte van bijvoorbeeld een hypotheek.
Sinds 1 januari 2017 zie je bij het afsluiten van een telefoonabonnement de tekst ‘geld lenen kost geld’. Dit omdat een telefoonabonnement gezien wordt als een lening en dit valt onder de Wet Financieel Toezicht. Daarnaast zullen providers ook dit jaar bij klanten die een abonnement af willen sluiten een inkomenstoets doen.
Geen abonnementen meer met toestel
Zoals gezegd stopt Coolblue definitief met het verkopen van abonnementen in combinatie met een toestel. DroidApp krijgt deze bevestiging vanuit Coolblue. Dit zal gebeuren vanaf 1 februari 2017. De nieuwe telecomwet zou volgens Coolblue teveel complexiteit opleveren en hiermee kan de winkelketen niet meer het serviceniveau te garanderen die klanten van hen nu gewend zijn.
Het bedrijf wil problemen voorkomen en stopt daarom met het verkopen van abonnementen voor de smartphone. Coolblue laat aan DroidApp weten zich nog beter te positioneren in de markt als grootste specialist in losse toestelverkoop. De kennis is daarvoor met de specialisten al in huis, zo meldt de woordvoerder van Coolblue aan ons. In België verkoopt Coolblue geen smartphone-abonnementen.
Losse toestellen en sim-only
DroidApp heeft contact gezocht met Coolblue en gevraagd hoe het er vanaf 1 februari uit zal komen te zien. Onze contactpersoon bij Coolblue laat weten dat losse toestellen wel verkocht blijven worden. Er wordt dus niet volledig uit de telecommarkt gestapt.
Ons perscontact bij Coolblue laat ons weten dat er vanaf 1 februari ook geen sim-only abonnementen meer verkocht zullen worden. Het afsluiten van een abonnement is dus in zijn geheel niet meer mogelijk vanaf die datum.
Andere webwinkels
Het is op dit moment niet bekend of andere webwinkels die nu nog abonnementen aanbieden, het besluit van Coolblue zullen volgen. Orders die voor 1 februari 2017 worden gedaan bij Coolblue, zullen gewoon uitgeleverd worden, zo meldt de webwinkel. Ook wanneer de begindatum van een nieuw contract of verlenging van een contract na 1 februari plaatsvindt, maar wel voor 1 februari is besteld, zal dit gewoon doorgezet worden.
Bron Coolblue Via Androidworld