Eerder spande de Consumentenbond al een kort geding aan tegen Samsung, nu is de bond een bodemprocedure gestart. Samsung zou Android-toestellen onvoldoende bijhouden met updates. De Consumentenbond sluit niet uit dat ook andere fabrikanten voor de rechter gedaagd worden voor hun updatebeleid.
Bodemprocedure Samsung
Samsung wordt opnieuw voor de rechter gesleept door de Consumentenbond. De bodemprocedure wordt vandaag, 11 november gestart en de dagvaarding wordt vandaag door Samsung ontvangen met daarin de datum voor de zitting. Alles draait om het updatebeleid van de fabrikant.
Bart Combée, directeur van de Consumentenbond, laat in een reactie het volgende weten over de rechtszaak;
‘De Consumentenbond eist dat Samsung minimaal 2 jaar na aankoop of 4 jaar na introductie van een toestel updates beschikbaar stelt. Daarnaast informeert Samsung consumenten bij de koop van een Samsung Android-toestel onvoldoende over software-updates. De Consumentenbond wil dat Samsung hierover duidelijke en ondubbelzinnige informatie verstrekt aan klanten.’
Andere fabrikanten
De Consumentenbond richt zich als eerst op Samsung, omdat dit de marktleider is met Android-smartphones in ons land. Er wordt niet uitgesloten dat andere merken een rechtszaak kunnen verwachten. Het vonnis in de procedure zal gebruikt worden voor een goed updatebeleid van alle fabrikanten.
De advocaat van de bond laat weten dat er voor veel van de Samsung-smartphones geen of te laat updates verschijnen. Dit terwijl er al wel een nieuwe versie door Google beschikbaar is gesteld, iets wat volgens de advocaat onrechtmatig is.
Kort geding
Het kort geding van de Consumentenbond tegen Samsung vond plaats in februari 2016, met daarin dezelfde eisen. Echter kon er geen inhoudelijk oordeel gegeven worden. Volgens de rechter was de kwestie te complex voor een kort-gedingprocedure. De bodemprocedure wordt nu gestart door de bond, omdat het deze zaak belangrijk vindt voor de consumenten.