BlackBerry heeft een PR-blunder begaan bij het promoten van haar nieuwe DTEK60 smartphone. De drang naar positieve reviews is zo groot dat het Canadese bedrijf nep reviews gebruikt voor haar promotie. Het is niet de eerste keer dat BlackBerry op deze manier te werk gaat.
BlackBerry kan niet wachten
BlackBerry heeft in 2013 haar BBM-app in de Play Store geplaatst en ook toen werden er ongeveer 60.000 nep reviews over de app achtergelaten. Destijds liet BlackBerry in een kort statement weten dat het de nep reviews niet toestaat maar ook niet afwijst. Maar drie jaar later lijkt BlackBerry nog een stap verder te gaan, zo schrijven de collega’s van Androidpolice.
BlackBerry heeft van verschillende techsites uit aankondigingsberichten, dat het toestel verkrijgbaar is, quotes gebruikt. In een aantal gevallen quote het bedrijf ook hands-on reviews, maar die vormen nog geen eindoordeel. Toch gaat BlackBerry nog een stap verder door berichten van social media te gebruiken.
Alsof het quoten van social media nog niet genoeg was werd ook commentaar onder berichten van The Verge en Androidpolice gebruikt voor het aanprijzen van de DTEK60. De gebruiker op Androidpolice maakte een grappige verwijzing naar 2013 door een identieke reactie te plaatsen. BlackBerry koos ervoor om deze reactie te gebruiken en niet een andere positieve, mogelijk oprechte reactie.
Van de berichten op social media en commentaarsecties kan niet worden nagegaan of het een onafhankelijke mening betreft. Hopelijk leert het PR-team van BlackBerry wat geduld te hebben en de echte reviews af te wachten.