Even een belletje naar de klantenservice van je telecomprovider, internetaanbieder of andere dienstverlener dat is sinds 1 juli een stuk vriendelijker voor je telefoonrekening geworden. De Autoriteit Consument en Markt laat weten dat de extra belkosten van maximaal 1 euro per gesprek verboden is.
Bellen naar 0900-nummers goedkoper
Het bellen naar klantenservice nummers is sinds afgelopen zaterdag een stuk goedkoper geworden. Voor de telefoonnummers geldt nu dat zij maximaal de gebruikelijke belkosten in rekening mogen brengen. Bij sommige 0900-nummers werd een extra toeslag gerekend van wel één euro per gesprek. Dat mag niet meer volgens de nieuwe regels, de Autoriteit Consument en Markt houdt toezicht op de naleving van deze regels.
Hoewel de regels sinds zaterdag gelden zijn nog niet alle bedrijven van hun extra toeslag afgestapt. Ook moeten bedrijven nog websites of andere uitingen van een nieuwe tariefindicatie voorzien. Hierdoor kan het zijn dat je nog 0900-nummers vind waarbij nog wel een toeslag wordt gerekend, of dat de toeslag al is afgeschaft maar de pagina nog niet is geüpdatet.
Overigens geldt deze nieuwe regeling alleen voor bedrijven waarbij je als klant een overeenkomst hebt. ACM geeft hierover de volgende omschrijving;
Deze regels gelden voor bellers die vaste klant zijn, maar ook voor klanten die na een eenmalige aankoop uw klantenservice bellen.