De Autoriteit Consument & Markt (ACM) is een campagne gestart genaamd ‘Elke app heeft een prijs’. Volgens de autoriteit zijn veel mensen niet bewust van wat gratis apps allemaal van je verzamelen. Met de campagne wordt aandacht gevraagd om meer bewust te worden van de risico’s.
‘Elke app heeft een prijs’
Consumenten moeten meer bewust zijn van welke apps zij installeren, dat concludeert de Autoriteit Consument & Markt. Vandaag is het startschot gegeven voor de campagne ‘Elke app heeft een prijs’ waarbij het doel is om mensen alerter te maken op de nadelen van gratis apps. Volgens ACM geven consumenten de app-ontwikkelaars klakkeloos toegang tot persoonlijke gegevens. De campagne maakt onderdeel uit van Alert Online, een gezamenlijk initiatief van de overheid en verschillende partners om online de veiligheid te vergroten.
Gegevens
Gratis apps betaal je vaak met je persoonlijke gegevens, zo concludeert ACM na onderzoek. Vooral jongeren weten niet dat aanbieders van apps hun geld verdienen met onze gegevens. De makers van apps moeten verplicht informatie verschaffen aan consumenten over welke gegevens verzameld worden en wat hiermee gedaan wordt. Hierbij geeft 92 procent van de jongeren aan dat er niet de moeite wordt genomen om de voorwaarden te lezen. De machtigingen met daarin de gegevens waartoe de app toegang heeft, wordt door 21 procent van de jongeren gelezen.
Uit het onderzoek blijkt dat jongeren aangeven dat ze online privacy belangrijk vinden. Toch lijken we met zijn allen niet veel moeite te doen om daadwerkelijk ook onze privacy te beschermen. We worden pas wakker als er een slechte ervaring is voorgevallen. Ook geven jongeren aan dat ze het verzamelen van de gegevens door apps geen probleem vinden omdat ze toch niets te verbergen hebben. Echter zijn jongeren zich er vaak niet van bewust dat deze bedrijven de persoonsgegevens kunnen doorverkopen, en dat alle gegevens samen een compleet profiel vormen.
Uitzonderingen
Er gelden uitzonderingen. Voor sommige apps is een machtiging soms noodzakelijk. Zo kan een navigatie-app niet je de weg wijzen als hij niet je locatie kan gebruiken. Daarbij kan je geen Instagram-foto’s meer plaatsen als deze app geen toegang krijgt tot je foto’s. Het is dus van belang dat consumenten bewuster moeten worden over de risico’s van gratis apps.
Campagne
Consuwijzer heeft onderstaande campagne-video online geplaatst. Want we geven op onze telefoon gemakkelijk onze gegevens weg, maar doen we dit ook als we hiervoor een gratis kop koffie krijgen?
Eerder schreven we op DroidApp al over verschillende gerelateerde onderwerpen. Een voorbeeld hiervan is de app Facebook Hello, wat een doorgeefluik is van persoonsgegevens. Ook de applicatie Sync.me is een app die ongemerkt talloze gegevens van jou en je contacten opslaat en voor iedereen inzichtelijk maakt. Met een app zoals App Ops Starter kan je precies zien en aanpassen waar een app toegang toe heeft.
Vanaf Android 6.0 Marshmallow kunnen gebruikers zelf aangeven of een applicatie toegang mag hebben tot een bepaald soort gegevens.