Uit nieuw onderzoek blijkt dat mobiele providers voornamelijk Samsung-toestellen promoten. Er zitten aardig wat verschillen tussen de uitgaven van het marketingbudget tussen de verschillende providers.
Samsung populair bij toestelpromoties
Onderzoeksbureau Telecompaper heeft onderzoek gedaan naar de besteding van het marketingbudget op toestelgebied. Uit het onderzoek komt naar voren dat in de periode januari tot en met oktober 2019 de meeste focus lag op smartphones van Samsung. Promoties voor de Apple iPhone en modellen van Huawei waren er minder.
Bij de vier grote mobiele providers blijkt dat KPN het meest de focus heeft gelegd op Galaxy’s van Samsung. Van de 16 miljoen euro aan bruto-budget, ging er 11 miljoen euro naar Samsung-toestellen. 2,1 miljoen euro ging naar Huawei en 1,9 miljoen was voor de promotie van de Apple iPhone. 1 miljoen euro werd besteed aan de promotie van Sony.
Telecomprovider Tele2 stunt voornamelijk met toestellen van Samsung (3,4 miljoen euro). Op een tweede plek staat Apple met een bedrag van 2,5 miljoen euro en Huawei met 1,2 miljoen euro. Vodafone heeft nauwelijks aandacht geschonken aan de iPhone. Van het marketingbudget ging ruim 3,1 miljoen euro naar Samsung, een kleine 0,8 miljoen naar Huawei.
De promotie van Samsung-toestellen was ook aan de orde bij T-Mobile, waarvoor ruim 5,7 miljoen euro uit werd gegeven. Bij de roze provider ging er meer geld naar de promotie van Sony dan naar Huawei. T-Mobile heeft nog meer merken gepromoot. Zo ging er een kleine 0,5 miljoen naar Oppo en 0,2 miljoen naar OnePlus. Er ging zelfs nog wat geld naar aandacht voor LG-smartphones.
De onderzoeksresultaten van Telecompaper vind je in onderstaande foto.
Via Telecompaper