De Nederlandse Spoorwegen heeft een nieuw idee bedacht om de zitplaatszoeker te verbeteren. Hiervoor wil het bedrijf gebruikmaken van WiFi-tracking en CO2-metingen.
Zitplaatszoeker in NS app
De NS app biedt op een bepaald traject al de mogelijkheid om de zitplaatszoeker te gebruiken. Hierbij wordt gekeken naar het gewicht van de trein om te bepalen of er eventueel nog zitplaatsen beschikbaar zijn in het rijtuig. Hoewel de NS het aantal van deze sensoren wou uitbreiden, komt het daar nu op terug. Er is namelijk een effectievere manier om de drukte in een rijtuig te meten.
Er zijn twee alternatieven gevonden om de drukte in een rijtuig te meten. Als eerst is er de CO2-meting. Door het klimaatsysteem in een trein wordt deze al gemeten. Dit om zo het binnenklimaat te regelen. Aan de hand van deze meting kan ook geschat worden hoeveel reizigers er in een rijtuig zitten, waarmee gekeken kan worden hoeveel stoelen er nog beschikbaar zijn. Door het vaak openen en sluiten van deuren is deze oplossing in een Sprinter geen betrouwbare oplossing. Een ander alternatief is WiFi-tracking, een methode waarbij loopstromen bijvoorbeeld in kaart gebracht worden.
WiFi-tracking wordt echter vaak ook in verband gebracht met problemen met de privacy. De treinvervoerder is daar heel duidelijk in; “We zijn niet geïnteresseerd in individuele reizigers en hun gegevens”. NS wil ervoor zorgen dat alleen de telefoon geteld wordt, maar er niet geregistreerd en gevolgd wordt. De uitwerking wordt eerst getoetst bij Autoriteit Persoonsgegevens.
Via NS