Banken van over de hele wereld ondervinden problemen in combinatie met de vingerafdrukscanner op verschillende Samsung-apparaten. Om deze reden hebben diverse banken de ondersteuning voor de vingerafdrukscanner weggehaald uit de app.
Vingerafdrukscanner in bank-apps
De bank-app in met je vingerafdrukscanner, ideaal. Toch kan het voor bezitters van de Samsung Galaxy S10 en Note 10 een stuk minder ideaal zijn. Banken van over de hele wereld hebben ervoor gekozen om de vingerafdrukscanner uit de app te halen voor bezitters van de Samsung Galaxy S10, S10+ en Galaxy Note 10. Ook de Galaxy Tab S6 wordt genoemd.
De reden hierachter is de kwetsbaarheid die gevonden is in de ultrasone vingerafdrukscanner van de telefoons. Door deze bug kan via een omweg een niet ingestelde vingerafdruk alsnog ‘herkent’ worden en de beveiliging van de telefoon omzeild worden. De video hieronder laat dat heel duidelijk zien. We schreven eerder al over deze kwetsbaarheid in de Samsung-telefoons.
Banken van over de hele wereld hebben er nu voor gekozen om de ondersteuning uit de apps te verwijderen. Zover bekend gaat het (nog) niet om Nederlandse of Belgische bank-apps. In het Verenigd Koninkrijk, China en Zuid-Korea hebben verschillende banken al wel deze maatregelen genomen, net als de grootste bank van Israël.
Samsung zelf heeft al gereageerd op de situatie. Volgens de fabrikant moet er volgende week een update verschijnen voor de toestellen die last hebben van de bug. Wanneer deze update verschijnt, dienen vingerafdrukken opnieuw ingesteld te worden. Mocht je zelf geen enkel risico willen lopen, zet dan tijdelijk de vingerafdrukscanner uit voor de beveiliging van je bank-app.