Gebruikers van een LG G7 ThinQ melden vandaag enorme problemen met hun toestel. Zover bekend gaat het enkel om klanten die het toestel gebruiken in combinatie met het T-Mobile netwerk. De telefoon start niet meer op een normale manier op.
Problemen LG G7
DroidApp-lezer Rowdy brengt ons op de hoogte van het probleem, die veel LG G7 gebruikers lijkt te treffen, verspreid over Europa. Dit blijkt uit inventarisatie van DroidApp. Het lijkt erop dat de telefoon vannacht is begonnen met updaten, waarna een fout is ontstaan. Hierbij belandt het toestel in een bootloop totdat hij leeg is.
Niet iedere LG G7 ThinQ gebruiker merkt de problemen op. Het probleem lijkt voor te komen bij degenen met een T-Mobile simkaart. Rowdy laat ons weten dat wanneer de simkaart uit het toestel gehaald wordt en een harde factory reset uitgevoerd wordt, start hij op een normale manier op. Echter gaat het dus weer fout als de T-Mobile simkaart in het toestel wordt geplaatst. Daarbij doen de problemen ook voor bij klanten met bijvoorbeeld Ben, Simpel en andere virtuele providers die gebruik maken van het T-Mobile netwerk.
Het is niet precies wát de oorzaak is van de problemen, maar er lijkt een logisch verband te zijn met de T-Mobile simkaart. De problemen zijn niet alleen in Nederland opgedoken, de klachten komen bijvoorbeeld ook uit Hongarije, Duitsland, Tsjechië en vele andere landen. De bootloop ziet er uit zoals in de onderstaande video.
Een oplossing is er helaas nog niet. Wel kan de telefoon een hard-reset gegeven worden, wanneer de T-Mobile simkaart uit het toestel is gehaald. Dit doe je door volume-down en de power-button tegelijkertijd ingedrukt te houden, wanneer de G7 klaar is met rebooten. Wanneer je het LG logo ziet, laat je de toetsen los. De telefoon wordt gereset; je bent dan wel alles kwijt. Misschien dat LG later nog met een foefje komt waardoor je niet al je bestanden kwijt hoeft te zijn.
Het is nu wachten totdat T-Mobile en/of LG een update uitbrengt voor de smartphone. Het is te hopen en tevens toch wel de verwachting dat dit niet heel lang op zich laat wachten, gezien er sprake is van een groot probleem. Zodra er meer bekend is, houden we je uiteraard op de hoogte.
Update 2 december, 14:33 uur: LG Nederland heeft tegenover DroidApp een reactie gegeven omtrent het probleem. De reactie is als volgt;
“Uiteraard vinden wij het heel vervelend dat deze problemen zijn ontstaan. Wij geven dan ook de hoogste prioriteit aan het vinden van de oorzaak én de oplossing. LG is zaterdagochtend van deze problemen met de LG G7 ThinQ op de hoogte gesteld en we zijn direct een onderzoek gestart. Ook vandaag werken we in Korea en Europa met man en macht aan dit onderzoek en het vinden van een oplossing. Helaas zijn we op dit moment nog niet in staat om aan te geven wanneer we gebruikers van een oplossing kunnen voorzien,” zegt Jeroen Peeters, Manager Engineering bij LG Electronics Benelux.
Update 4 december, 11:18 uur: Het Duitse Heise.de maakt melding dat de oorzaak van het probleem rondom de bootloops gevonden zou zijn. Het probleem is gelokaliseerd, waarbij het ligt in de interactie tussen de software van de telefoon en de software van de provider. Het is dus geen probleem met de hardware van de LG G7 ThinQ.
Er is ook een reactie verschenen van T-Mobile. Zij laten weten dat ze hun toestel aan kunnen bieden voor een reparatie, via de T-Mobile winkel of Dr. Mobile. Wanneer duidelijk vermeld wordt dat het toestel blijft opstarten na een software-update, worden deze toestellen met voorrang verwerkt. Hierbij geldt een verwachte doorlooptijd van opsturen tot retour van één week. T-Mobile probeert de data en foto’s behouden te laten. – Het is een opvallend bericht van T-Mobile, omdat het probleem dus niet hardwarematig is. Het kan best zijn dat LG het probleem vanaf een afstand of op een andere manier kan oplossen.
Update 5 december, 22:00 uur: Rowdy brengt ons op de hoogte van vorderingen rondom de problemen met de bootloop. Sinds vanmiddag is het mogelijk om, degenen die een hard reset hebben uitgevoerd, een update binnen te halen. Dit dient te gebeuren via de PC, via het programma LG Bridge. Er kan een nieuwe software-update binnengehaald worden die de bootloop-problemen oplossen. De telefoon werkt vervolgens weer als van ouds en brengt gelijk beveiligingsupdate november mee.
Update 6 december, 16:10 uur: LG heeft vanmiddag een nieuwe software-update vrijgegeven voor de LG G7 ThinQ. Hiermee worden de bootloop-problemen aangepakt en opgelost. Alle details over de V10p update vind je in het artikel over de LG G7 bootloop-update.