Telecomprovider Youfone lijkt een slaatje te willen slaan uit de overbodige EU-bundel. Deze bundel is sinds het ingaan van de nieuwe roamingregels overbodig geworden, maar klanten worden geconfronteerd met hoge kosten.
Youfone: EU-bundel overbodig
Klanten van Youfone die de EU-bundel nog actief hebben staan wordt aangeraden deze zo snel mogelijk uit te schakelen. De EU-bundel kost €2,00 per dag en voor dit bedrag kun je 500MB/minuten/SMS gebruiken in het buitenland. Sinds het ingaan van de nieuwe roamingregels is deze bundel echter overbodig, omdat je Nederlandse bundel ook binnen de Europese Unie te gebruiken is.
Het is echter zo dat klanten die roaming inschakelen en de grens over gaan iedere dag deze bundel betalen. Deze bundel hoefde dus niet iedere keer opnieuw geactiveerd te worden. Klanten zouden niet geinformeerd worden over het actief blijven van deze bundel, iets wat wel netjes zou zijn.
Een boze klant heeft de klacht doorgestuurd naar de ACM, Autoriteit Consument en Markt. Op dit moment is de stand van zaken dat Youfone aangeeft dat de communicatie beter had gekund. Enkele duizenden klanten zouden de EU-bundel hebben. In eerste instantie wou Youfone niet aan compensatie of tegemoetkoming in de kosten denken, dat gaat nu toch wel gebeuren.
Youfone EU-bundel uitzetten
Mocht je de bundel toch nog hebben, en in het buitenland ook goed uitkomen met je Nederlandse bundel, dan raden we je aan deze uit te schakelen. Voor degenen die een kleine bundel hebben en met de EU-bundel juist om die reden actief hebben, kan het aan laten staan van de bundel wel handig zijn.
Wil je de Youfone EU-bundel uitschakelen, dan kan dat via je eigen MyYoufone account. De ACM raadt ook aan dat klanten die een hoge telefoonrekening hebben gekregen door de bundel zich bij hen te melden. De bundel kan overigens niet meer geactiveerd worden sinds 1 juni 2017.
Benieuwd naar alle wijzigingen sinds de nieuwe roamingregels, lees dan ons uitgebreide artikel over de nieuwe EU roamingregels.
Via Radio1