Supermarktketen Albert Heijn is in Nederland een test gestart met de slimme koelkastmagneet Hiku. De magneet kan gemakkelijk producten toevoegen aan je digitale boodschappenlijstje in de Appie app.
Hiku koelkastmagneet
Volgens Albert Heijn gebruikt ruim 70% van haar klanten een boodschappenlijstje als zij boodschappen gaan doen. Veel klanten vergeten wel eens producten op het lijstje te zetten of het lijstje vervolgens mee te nemen naar de supermarkt. Dat moet handiger kunnen, daarom is de Albert Heijn samen met 200 klanten een proef gestart met een slimme koelkastmagneet.
De magneet met de naam Hiku heeft een microfoon en kan producten scannen met een barcodescanner. Door gebruik te maken van de microfoon kun je producten toevoegen die geen barcode hebben. Via het WiFi-netwerk van de gebruiker worden de producten vervolgens toegevoegd aan de Appie app of de AH website.
Het testen van de Hiku koelkastmagneet is wel nieuw in Nederland maar in andere landen wordt de magneet al gebruikt. Of deze gadget ook geschikt is voor het Nederlandse huishouden zal de proef moeten uitwijzen.