Google heeft een grote metamorfose aangekondigd voor de muziekdienst Google Play Music. Bij de grote update hoort een nieuw design voor de applicatie. Daarnaast heeft Google bekend gemaakt dat Google Play Music een stuk slimmer zal worden en hierop passende aanbevelingen zal doen. Maar er is veel meer te melden over ‘het nieuwe Play Music’.
Google Play Music
Google heeft bekend gemaakt dat het met een grote update komt voor Google Play Music. De muziekdienst krijgt een compleet vernieuwde app met een nieuw design. Grotere afbeeldingen kenmerken de nieuwe Android-app die vanaf deze week uitgerold zal gaan worden. Op het startscherm krijg je slimme suggesties met muziek waar je graag naar luistert. Hierbij wordt voor de aanbevelingen gekeken naar de tijd en waar je op dat moment bent.
Slimme aanbevelingen
Niet alleen het design in de applicatie van Google Play Music is nieuw. Google heeft bekend gemaakt dat Play Music een stuk slimmer zal worden. Door het toepassen van machine learning, wordt bepaald waar je mogelijk naar wilt luisteren. Hierbij houdt de dienst rekening met verschillende aspecten zoals de locatie, wat je aan het doen bent en het weer. Hiervan wordt vervolgens een passende afspeellijst samengesteld. Je krijgt dus onderweg naar je werk andere suggesties te zien dan wanneer je bijvoorbeeld aan het sporten bent.
Offline
Offline gaat er ook één en ander veranderen voor de Google Play Music app. De dienst zal voortaan automatisch een afspeellijst cachen op basis van wat je recent hebt beluisterd. Deze zal (wanneer je een actieve internetverbinding hebt) automatisch ververst worden met nieuwe muziek. Hier heb je verder geen omkijken naar en geniet je voortaan automatisch van je favoriete muziek.
Privacy
Voor degenen die niet zitten te wachten op de nieuwe manier waarop Play Music suggesties doet, is er goed nieuws. Je kunt via een opt-out ervoor kiezen om de machine learning van Play Music uit te schakelen.
Google rolt de update in de komende dagen uit voor de Android en iOS-app. De update wordt verspreid naar 62 verschillende landen. We verwachten dat Nederland en België hier uiteraard ook bij zitten.