Facebook Messenger gebruiken zonder Facebook-account, Instagram niet meer gekoppeld hebben aan Facebook… het zijn opties die binnenkort voor alle gebruikers in de EU beschikbaar komen. Dit heeft Meta, het moederbedrijf van Facebook bekend gemaakt.
Ontkoppelen van Facebook en Instagram
Tim Lamb, de directeur van Mededinging en Regelgeving bij Meta, heeft aangekondigd dat gebruikers van Instagram en Facebook in de EU, EER en Zwitserland binnenkort meer keuzes zullen hebben over hoe ze de diensten en functies van Meta willen gebruiken. Dit initiatief komt voort uit de noodzaak om te voldoen aan de Digital Markets Act (DMA), die vanaf maart 2024 van kracht wordt.
Meta investeert aanzienlijke middelen om gebruikers deze keuzes te bieden en om te zorgen voor voortdurende naleving van de DMA. Binnenkort ontvangen gebruikers meldingen waarin ze op de hoogte worden gesteld van nieuwe opties met betrekking tot het delen van informatie tussen Facebook en Instagram. Nu nog wordt informatie uit verschillende diensten op één hoop gegooid, maar dit gaat veranderen als je dit instelt.
Enkele van de keuzes die gebruikers zullen hebben, zijn onder meer:
- Informatiegebruik tussen Facebook en Instagram: Gebruikers die hun Instagram- en Facebook-accounts hebben gekoppeld, kunnen ervoor kiezen om deze accounts gekoppeld te houden via het Accountcentrum van Meta. Anderzijds kunnen ze ervoor kiezen om hun Instagram- en Facebook-accounts afzonderlijk te beheren, waarbij hun informatie niet langer wordt gedeeld tussen de accounts.
- Facebook Messenger: Gebruikers van Facebook Messenger kunnen beslissen of ze Messenger willen blijven gebruiken met hun Facebook-account of een nieuw, onafhankelijk Messenger-account willen aanmaken.
- Facebook Marketplace: Mensen die Facebook Marketplace gebruiken, kunnen kiezen tussen een ervaring waarbij hun Facebook-gegevens worden gebruikt of niet. De communicatie tussen kopers en verkopers kan via e-mail verlopen in plaats van via Facebook Messenger.
- Facebook Gaming: Spelers op Facebook kunnen kiezen tussen een game-ervaring waarbij hun Facebook-informatie wordt gebruikt of een ervaring zonder deze informatie.
- Advertenties: Gebruikers in de EU, EER en Zwitserland hebben de mogelijkheid om Instagram en Facebook gratis te gebruiken met advertenties, of ze kunnen ervoor kiezen om te abonneren en geen advertenties meer te zien. Als ze zich abonneren, worden hun gegevens niet gebruikt voor advertenties.
Naast deze nieuwe keuzes behouden gebruikers toegang tot bestaande tools die zijn ontwikkeld om hen controle te geven over de informatie die ze delen en de verwerking van hun gegevens. Meta benadrukt dat ze zich inzetten om te voldoen aan de evoluerende Europese regelgeving, met name de DMA, en benadrukt hun inzet om waarde te blijven leveren aan gebruikers in de EU. Ze hebben een uitgebreid team samengesteld om dit te regelen.
Heb jij de Facebook-pagina van DroidApp al geliked?